toimintahäiriöt

Toimintahäiriön kuntouttamisessa käytän pääasiassa nelitasoista kokonaisuutta:

     Eriyttäminen I Yhdistäminen I Soveltaminen I Haastaminen.

Eri tasot eivät etene järjestyksessä, mutta haastamistasoon mennään vasta kun muut onnistuu hyväksytysti.

Yleisesti ottaen nykyään pyrin käyttämään mahdollisimman helppoja, tuttuja, yleisiä harjoitteita. Tämä sen vuoksi, että olen käytännössä huomannut niiden toimivan paremmin. Myös alan tutkimukset puoltaa tätä lähestymistapaa. Tilanteen mukaan voidaan sitten tarvittaessa mennä spesifimpiin täsmäharjoitteisiin, eli spesifi tieto-taito ohjaa kokonaisuutta.

Mutta ei ole olemassa vääriä tai oikeita liikkeitä, on vaan eri tason valmiuksia.

\

Eriyttäminen

Tällä tasolla täsmällisen ongelmakohdan kimppuun käydään täsmäharjoittein, jotka ovat tarkkoja, eriytettyjä harjoitteita sopivalla kuormitustasolla. Niillä jatketaan kunnes varsinainen ongelmakohta toimii hyväksytysti, eli liikkuvuus, koordinaatio, ajoitus, kestävyys tai voima ovat halutulla tasolla.

\

Soveltaminen

Soveltamistasolla pyritään ehkäisemään vaivan uusiutuminen. Tässä vaiheessa opetellaan ongelmakohdan käyttämistä normaalisti luonnollisissa arkisissa liikkeissä ja toimissa. Enää ei vältämättä käytetä mitään tiettyjä harjoitteita, vaan nyt toimitaan liikeperiaatteiden tasolla. Tämä on usein hankalin vaihe, koska kaikille meille on jo muodostunut tietyt kehon toimintamallit ja niiden muuttaminen on joskus hyvinkin vaikeaa.  Mutta mielestäni se työ kannattaa tehdä, jotta arki olisi helpompaa.

\

Yhdistäminen

Tällä tasolla yhdistetään ongelmakohta muuhun kehon toimintaan. Tässäkin vaiheessa käytetään tarkkoja harjoitteita, mutta ne ovat hieman yleisempiä, koko kehon harjoitteita. Sellaisia ovat esim. erilaiset kontrolli- ja linjausharjoitteet.

\

Haastaminen

Viimeisessä vaiheessa aloitetaan tietoisesti ja vähittäin, kontrolloidusti haastamaan kehoa toimimaan myös ’epäsuotuisissa’ asennoissa ja liikkeissä. Eli juurikin tekemään ’väärin’. Käytännössä esim. voidaan tehdä nostoja selkä pyöreänä, kierteisessä asennossa ja polvet suorana. Tai kyykistytään polvet sisään päin. Tämä sen vuoksi, että arki ei koskaan ole optimaalista ja sen vuoksi on tärkeää totuttaa keho myös ’epäedullisiin’ asentoihin ja liikkeisiin. Mutta asteittain ja kontrolloidusti!

Yleisesti ottaen tämä vaihe ei ole kuulunut fysioterapian piiriin, oletettavasti ainakin parin seikan vuoksi. Ensiksikin, tähän vaiheeseen siirrytään vasta kun kaikki edelliset vaiheet on käyty läpi, jolloin kehossa on tarvittavat valmiudet ottaa tämä tason kuormitusta vastaan. Usein hoitojakso päättyy kun oireet helpottuvat. Toiseksi, tätä on ehkä pidetty ’vääränä’ tai ’haitallisena’ tapana toimia.

Yhteystiedot

Mover Fysio
Fysioterapeutti Toni Gallén
toni@moverfysio.fi
040 755 4636

Vastaanotto

Fysios Jyväskylä Keskusta
Väinönkatu 30, 2. kerros
40100 Jyväskylä
010 231 0210

Vastaanotto

Fysios Jyväskylä Keskusta
Väinönkatu 30, 2. kerros
40100 Jyväskylä
010 231 0210

Yhteystiedot

Fysioterapeutti Toni Gallén
toni@moverfysio.fi
040 755 4636