vinkit

Vaivojen taustalla saattaa olla hyvin monenlaisia mekanismeja ja jos oireet ovat hankalia, kestävät pitkään tai toistuvat usein, kannattaa ensin tutkia tarkemmin mikä oireilun taustalla on. Onneksi iso osa tule-vaivoista on kuitenkin lieviä, joten olen kerännyt muutamia oleellisia vinkkejä, joilla voi koittaa itse saada oireilua kuriin.

Liikkeet/harjoitteet eivät tietenkään saa pahentaa oireilua. Jos niin käy, lopeta välittömästi ja hakeudu tarkempiin tutkimuksiin.

 

Vuosien varrella olen oppinut, että kehon toiminnan kannalta tärkeimmät kohdat ovat LAPALUU ja LONKAT. Ne ovat eräänlaisia ’solmukohtia’, joiden toiminta ja toisaalta toimintahäiriöt heijastuvat muualle kehoon. Usein varsinainen vaiva näkyy ja tuntuu viereisissä kohdissa. Lapaluun ongelmat tuntuvat lapojen välissä, niska-hartiassa tai olkapäävaivoina, joskus jopa sormissa saakka. Lonkan toimintahäiriöt taas ovat usein taustalla selkä ja polvivaivoissa.

Ihmiskeho on hyvin taitava kompensoimaan jonkun yksittäisen kohdan häiriöitä. Se on tietenkin varsin järkevää, koska ilman sitä liikkuminen vaikeutuisi oleellisesti. Mutta pitkään jatkuessaan ongelmat alkavat kasautua ja kompensaatiokohta usein ylikuormittuu ja alkaa oireilemaan.

Yhteystiedot

Mover Fysio
Fysioterapeutti Toni Gallén
toni@moverfysio.fi
040 755 4636

Vastaanotto

Fysios Jyväskylä Keskusta
Väinönkatu 30, 2. kerros
40100 Jyväskylä
010 231 0210

Vastaanotto

Fysios Jyväskylä Keskusta
Väinönkatu 30, 2. kerros
40100 Jyväskylä
010 231 0210

Yhteystiedot

Fysioterapeutti Toni Gallén
toni@moverfysio.fi
040 755 4636